Szkolenia i wydarzenia - ngo.pl

Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl. Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).

Jak zdobywać pieniądze na działania NGO? Jak wykorzystać do tego wplacam.ngo.pl? Dowiedz się 19.09 na #ngoplLIVE >

Prośba o wpłatę darowizny na Twój portal ngo.pl prowadzony przez Stowarzyszenie Klon/Jawor.

Odpowiedzialność gminy w obszarze nieczystości ciekłych - tworzenie aktów prawa miejscowego

Reklama
Cała Polska

za miesiąc

16 października 2024, 09:00

Płatne

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Mazowsze zaprasza na szkolenie pt. "Odpowiedzialność gminy w obszarze nieczystości ciekłych - tworzenie aktów prawa miejscowego" Szkolenie odbędzie się 16 października 2024 r. w formule online. Udział w zajęciach jest odpłatny.

Reklama

Odpowiedzialność gminy w obszarze nieczystości ciekłych - tworzenie aktów prawa miejscowego

Szkolenie w formule online.

Termin 16 października 2024

Czas trwania 09:00 - 13:00

Cena 409/449 zł

Zapisz się na szkolenie Program i karta zgłoszenia

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 2 października 2024 cena wynosi 409 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

• Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w 2022 roku, w zakresie odnoszącym się do nieczystości ciekłych, wymusiła konieczność dostosowania do wprowadzonych zmian trzech aktów prawa miejscowego obowiązujących na terenie każdej gminy: regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminach, górnej stawki za opróżnianie oraz uchwały dotyczącej wymagań, jakie mają spełniać przedsiębiorcy ubiegający się o zezwolenie na świadczenie usług asenizacyjnych. Mimo że od nowelizacji minęły już dwa lata, to stosowanie i weryfikacja podjętych działań w zakresie wdrożenia przepisów wciąż sprawia w samorządach wiele trudności. Nowe regulacje zobligowały także gminy do podejmowania aktywności dotyczącej czynności kontrolnych właścicieli nieruchomości niepodłączonych do sieci kanalizacyjnej: kontroli posiadania przez nich umowy na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i instalacji przydomowych oczyszczalni ścieków oraz stosownych rachunków potwierdzających faktyczne wykonanie usługi opróżniania. 8 sierpnia minął pierwszy dwuletni cykl tych kontroli i już pojawiają się pierwsze uwagi, co do podjętych zmian w wymienionych powyżej aktach prawa miejscowego. Niektóre z nich ograniczają skuteczne egzekwowanie od właścicieli nieruchomości przestrzegania prawa, w związku z tym konieczne i wskazane są kolejne ich modyfikacje.
• Zapraszamy Państwa na szkolenie, które będzie okazją do zapoznania się z najczęściej występującymi nieprawidłowościami w zapisach prawa lokalnego uniemożliwiającymi skuteczną kontrolę, a także do uzyskania wskazówek, jak poradzić sobie z trudnościami związanymi z wydawaniem aktów prawa miejscowego i przygotować odpowiednio zmiany tych regulacji. Podczas zajęć prowadzący przedstawi uczestnikom propozycje zapisów uchwały w sprawie wymagań dla przedsiębiorców ubiegających się o zezwolenie na świadczenie usług asenizacyjnych. Podpowie co zrobić w przypadku braku danych na dowodach potwierdzających wykonaną usługę asenizacyjną, wskaże kiedy dobrym rozwiązaniem jest podjęcie uchwały o innych sposobach dokumentowania pozbywania się nieczystości ciekłych oraz wyjaśni jak skonstruować swój wzór potwierdzania.

Cele i korzyści

• Zdobycie wiedzy na temat prawidłowego kształtu aktów prawa miejscowego dotyczących nieczystości ciekłych i weryfikacji ich zapisów.
• Poznanie najczęściej popełnianych błędów w tworzeniu uchwał w oparciu o najnowsze orzeczenia NSA, wojewódzkich sądów administracyjnych oraz nadzorów wojewodów.
• Wskazanie przykładowych zapisów, które stanowić będą rekomendację dla ewentualnych zmian dotychczasowych rozwiązań.
• Poznanie procedury ustalania minimalnej częstotliwości opróżniania zarówno zbiornika bezodpływowego, jak i osadnika w instalacji przydomowej oczyszczalni ścieków.
• Uzyskanie odpowiedzi m.in. na pytania:
- Jak powiązać ilość wody zużywanej na cele bytowe z ilością nieczystości ciekłych?
- Czy wszystkich właścicieli zbiorników bezodpływowych musi obowiązywać ta sama minimalna częstotliwość?
- Jak zróżnicować minimalną częstotliwość w przypadku przydomowych oczyszczalni ścieków?
- Czy możliwe są odstępstwa od ustalonej minimalnej częstotliwości i jakich zapisów w regulaminie w takich sytuacjach użyć?
- Czy należy różnicować górne stawki w przypadku opróżniania zbiorników i osadników i co w tym temacie mówią nam orzeczenia organów nadzorczych wojewodów?
- W jakim miejscu dokonać zapisu dotyczącego okresu przez jaki właściciele nieruchomości mają przechowywać rachunki potwierdzające opróżnianie zbiorników czy też osadników?
- Jak narzucić ustalony wzór potwierdzania przedsiębiorcom i co w przypadku, gdy nie będą się do niego stosowali?
- Co z obowiązkiem zawierania umów na świadczenie usług asenizacyjnych?

Program

1. Jakie zmiany w aktach prawa miejscowego wymusiła nowelizacja z lipca 2022 roku ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w odniesieniu do nieczystości ciekłych?
• Rozszerzenie definicji nieczystości ciekłych a uchwały rady gminy.
• Konieczność ustalenia minimalnej częstotliwości opróżniania zbiorników bezodpływowych i osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków.
• Określenie warunków świadczenia usług dla przedsiębiorców ubiegających się o zezwolenie na opróżnianie osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków.
2. Uchwała w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminach:
• Jak określić sposób świadczenia usług asenizacyjnych?
• Analiza uwarunkowań dla określenia minimalnej częstotliwości opróżniania zbiorników bezodpływowych – weryfikacja ewidencji; kryteria możliwości różnicowania; powiązanie ilości zużywanej wody na cele bytowe z ilością odprowadzanych nieczystości ciekłych.
• Minimalna częstotliwość opróżniania osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków – wskazania producenta i instrukcja eksploatacji, a analiza wyników badań dostarczanych do oczyszczalni ścieków nieczystości z osadników.
• Czy w regulaminie utrzymania czystości i porządku w gminach wolno zawrzeć zapisy dotyczące okresu przechowywania rachunków za świadczone usługi asenizacyjne?
• Jakich zapisów unikać w regulaminie i dlaczego?
3. Uchwała w sprawie górnej stawki opłat za opróżnianie zbiorników bezodpływowych i osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków oraz transport nieczystości ciekłych:
• Jak ustalić górną stawkę opłat? – analiza uwarunkowań lokalnych.
• Górna stawka w takiej samej wysokości dla nieczystości ciekłych pochodzących ze zbiorników bezodpływowych i osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków czy też zróżnicowana?
• Odległość od stacji zlewnej a wysokość górnej stawki?
• Przykładowy zapis uchwały w sprawie górnej stawki.
4. Uchwała w sprawie wymagań jakie powinni spełniać przedsiębiorcy ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług opróżnianie zbiorników bezodpływowych i osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków oraz transportu nieczystości ciekłych do stacji zlewnych.
• Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z 16.02.2023.
• Sposób określenia warunków w uchwale, czyli o konstrukcji poszczególnych zapisów.
• Przykładowe orzeczenia dotyczące nieważności podjętych uchwał, czyli o najczęściej popełnianych błędach w procesie legislacyjnym.
• Czym różnią się zapisy uchwały od warunków świadczenia usługi określanych w zezwoleniu?
5. Uchwała w sprawie innych sposobów dokumentowania pozbywania się nieczystości ciekłych.
• Dowód uiszczenia opłaty za wykonaną usługę asenizacyjną – czy jest ustawowa definicja z jakich elementów powinien się składać?
• Kiedy warto podjąć fakultatywną uchwałę w sprawie innych sposób dokumentowania pozbywania się nieczystości ciekłych?
• Co rozumieć pod pojęciem „inne sposoby dokumentowania pozbywania się nieczystości ciekłych”?
• Podjęta uchwała a świadczenie usług asenizacyjnych – do czego podjęta uchwała obliguje podmioty świadczące usługi asenizacyjne?
• Czy uchwała w sprawie innych sposób dokumentowania pozbywania się nieczystości ciekłych zwalnia z obowiązku zawierania umów na świadczenie usług asenizacyjnych?
6. Fakultatywna uchwała w sprawie przejęcia obowiązków opróżniania zbiorników bezodpływowych i osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków od właścicieli nieruchomości przez gminę.
• W jakich okolicznościach warto podjąć uchwałę?
• Jak zorganizować odbiór nieczystości ciekłych od właścicieli nieruchomości?
• Przejęcie obowiązków opróżniania zbiorników bezodpływowych oraz osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków a niezbędna infrastruktura i zasoby osobowe.
• Co z kontrolą i sprawozdaniem rocznym w przypadku podjęcia tej uchwały?
7. Akty prawa lokalnego a prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków oraz podejmowanie czynności kontrolnych.
8. Podsumowanie.

Adresaci

Pracownicy JST odpowiedzialni za kwestie dotyczące nieczystości ciekłych, ich przełożeni – Kierownicy Referatów Ochrony Środowiska lub Rolnictwa. Także zainteresowani tematyką włodarze gmin – wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast oraz sekretarze.

Informacje o prowadzącym

Samorządowiec, były wójt gminy, od 2019 roku zajmujący się tematami związanymi z gospodarką odpadami oraz nieczystościami płynnymi dowożonymi do stacji zlewnych w ramach działalności doradczej. Współpracował z AMM Systems oraz Ściekami Polskimi Sp. o.o. Aktualnie odpowiada za dział Nieczystości ciekłe w Agencji Wspierania Ochrony Środowiska, a dodatkowo pełni funkcję Dyrektora Akademii Edukacji Środowiskowej. Bardzo blisko współpracuje z organizacjami i stowarzyszeniami samorządowymi. Prowadzi szkolenia zarówno z zakresu gospodarki odpadami, jak i nieczystościami ciekłymi.

Lokalizacja

Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy

Maja Pawlak

Specjalista ds. usług szkoleniowych
tel. +48 535 162 759
m.pawlak@frdl-lodz.pl

Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 2 października 2024 cena wynosi 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 10 października 2024 r.

Szczegóły wydarzenia

  • Rodzaj wydarzenia:
    Płatne
  • Termin rejestracji:
    14 października 2024, 23:59
  • Początek wydarzenia:
    16 października 2024, 09:00
  • Zakończenie wydarzenia:
    16 października 2024, 13:00
  • Miejsce:
    Internet
  • Organizator:
    Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Mazowsze
  • Osoba kontaktowa:
    Pokaż
  • E-mail:
    Pokaż
  • Telefon:
    Pokaż

Redakcja portalu www.ngo.pl nie odpowiada za treść zaproszeń.

Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.