Szkolenia i wydarzenia - ngo.pl

Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl. Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).

Jak stworzyć budżet projektu? Dowiedz się podczas webinaru eduNGO. Dołącz >

Prośba o wpłatę darowizny na Twój portal ngo.pl prowadzony przez Stowarzyszenie Klon/Jawor.
Reklama

Fabryczna 13, Kraków, Polska

W poniedziałek, 10:00

7 października 2024, 10:00 - 8 października 2024, 19:00

Bezpłatne

W dniach 7–8 października 2024 roku spotkamy się w Centrum Konferencyjnym Fabryczna 13 w Krakowie podczas IV Kongresu Polityki Miejskiej i Regionalnej. Organizatorami wydarzenia są Instytut Rozwoju Miast i Regionów w ramach Obserwatorium Polityki Miejskiej i Regionalnej oraz Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Wśród zaproszonych gości znajdują się osoby zajmujące się tematyką miejską i regionalną, w szczególności samorządowcy, badacze i przedstawiciele organizacji pozarządowych.

Autor/źródło: shock / stock.adobe.com
Reklama

O czym będziemy rozmawiać podczas IV Kongresu Polityki Miejskiej i Regionalnej?

Tegoroczna edycja Kongresuo dbędzie się pod hasłem: „Polska wielu prędkości? Strategiczne wyzwania rozwojowe polskich miast i regionów”. Poniżej prezentujemy część tematów, które będą poruszane podczas paneli – zapraszamy również do zapoznania się z pełnym programem.

Transformacja energetyczna – szanse i zagrożenia, zmiany systemowe vs. działania na poziomie lokalnym

Transformacja energetyczna to jedno z kluczowych dziś wyzwań w kontekście wpływu cen energii na konkurencyjność polskiej gospodarki, ale i koszty i jakość życia mieszkańców. Coraz większym ryzykiem staje się perspektywa niedoboru mocy na rynku. Samorządy lokalne zachęcane są w różny sposób – m.in. poprzez mechanizmy funduszowe – do rozwoju inwestycji w OZE i inne alternatywne rozwiązania, takie jak produkcja wodoru czy tworzenie klastrów energetycznych. Te oddolne inicjatywy nie zawsze jednak są odpowiednio skoordynowane i coraz częściej natrafiają na barierę wynikającą z lat zaniedbań w transformacji systemu produkcji, przesyłu i magazynowania energii w kraju. Czy lokalne samorządy powinny czekać na uelastycznienie systemu i modernizację sieci przesyłowych? Czy lokalne sieci off-grid są alternatywą? Czy dotowane inwestycje w lokalną transformację energetyczną nie okażą się w przyszłości obciążeniem dla lokalnych samorządów? Co jeśli dojdzie do zmiany polityki klimatycznej UE i konwencjonalne źródła energii na powrót staną się konkurencyjne? Czy mały atom jest jeszcze w grze?

Kolej metropolitalna, metro a może metrobusy? Na czym budować szkielet systemu transportu metropolitalnego? Jakie są największe bariery i czy na pewno chodzi o więcej pieniędzy?

Po dekadach zaniedbań i często celowej degradacji kolej w Polsce przeżywa swój renesans. Dotyczy to także połączeń w ramach układów metropolitalnych. Ciężki transport szynowy okazuje się być najbardziej efektywnym i komfortowym środkiem komunikacji. Widać to szczególnie w tych regionach, które od początku postawiły na rozwój systemu szybkich kolei metropolitalnych. Coraz częściej sieć kolejowa uzupełniania jest poprzez zintegrowanie z komunikacją autobusową, dowożącą pasażerów do stacji i przystanków kolejowych. Dla dobrego funkcjonowania takiego systemu konieczna jest oczywiście dobra infrastruktura i tabor do przewozu pasażerów, co wymaga często bardzo wysokich nakładów finansowych. Bieżące utrzymanie systemu i zapewnienie odpowiedniej częstotliwości kursowania połączeń również wiąże się ze znaczącymi kosztami. Pozyskanie finansowania jest dziś jednak o wiele łatwiejsze, ponieważ zrównoważona mobilność jest jednym z priorytetów UE. Można więc zaryzykować twierdzenie, że dziś to nie tyle pieniądze są kluczową barierą dla rozwoju systemu transportu metropolitalnego, ale kwestie organizacyjno-prawne. Właściwa organizacja – zarówno przedsięwzięć inwestycyjnych, jak i sposobu funkcjonowania całego systemu – jest podstawą dla stworzenia efektywnego i cieszącego się uznaniem użytkowników systemu komunikacji publicznej w obszarach metropolitalnych. Historia tworzenia Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej dobitnie pokazuje, jak trudny jest to proces, gdy konieczne jest skoordynowanie działań wielu podmiotów samorządowych przy współpracy z molochem państwowym, jakim są Polskie Linie Kolejowe. Nie w każdym przypadku też system oparty na tradycyjnej kolei będzie rozwiązaniem optymalnym – czy jesteśmy gotowi na alternatywne rozwiązania? Jakich zmian systemowych potrzebujemy w pierwszej kolejności, aby ułatwić i przyspieszyć proces tworzenia efektywnych systemów transportu zbiorowego w polskich metropoliach?

Powiązania komunikacyjne miast subregionalnych z ośrodkami wyższego rzędu i zapleczem

Choć docelowa sieć dróg szybkiego ruchu jest już niemal na ukończeniu, wykluczenie komunikacyjne pozostaje olbrzymim wyzwaniem dla rozwoju miast subregionalnych – zwłaszcza w kontekście dostępności transportem publicznym. Tymczasem jej poprawa może okazać się bardzo istotnym impulsem rozwojowym dla gospodarki, a także znacząco zwiększać atrakcyjność rezydencjonalną średnich miast znajdujących się poza obszarami metropolitalnymi. Możliwość dotarcia do ośrodka wyższego rzędu szybkim, regularnie kursującym i wygodnym transportem szynowym może znacząco ograniczyć chęć przeprowadzki do dużego miasta, w szczególności, gdy pod uwagę weźmie się dysproporcje w kosztach życia i mieszkania. Z kolei brak efektywnej komunikacji zbiorowej w otoczeniu miast subregionalnych ogranicza ich oddziaływanie na otoczenie i odcina je od swoich naturalnych zapleczy – część mieszkańców subregionu jest pozbawiona możliwości korzystania z usług i funkcji zlokalizowanych w mieście lub robi to rzadziej, co osłabia gospodarczo również samo miasto. Jakich działań potrzebują miasta subregionalne, aby możliwie szybko poprawić dostępność komunikacyjną? Czy realizowane programy i inwestycje kolejowe dają szansę na istotną poprawę? Kto powinien organizować i finansować transport publiczny w miastach subregionalnych i ich otoczeniu funkcjonalnym? Jak różnicuje się podejście regionów do tej kwestii i jak widzą one swoją rolę w tym obszarze?

Szczegóły wydarzenia

  • Rodzaj wydarzenia:
    Bezpłatne
  • Początek wydarzenia:
    W poniedziałek, 10:00
  • Zakończenie wydarzenia:
    We wtorek, 19:00
  • Miejsce:
    Fabryczna 13, Kraków, Polska
  • Organizator:
    Instytut Rozwoju Miast i Regionów
  • E-mail:
    Pokaż

Redakcja portalu www.ngo.pl nie odpowiada za treść zaproszeń.

Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.