Szkolenia i wydarzenia - ngo.pl

Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl. Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).

Pomogliśmy tysiącom organizacji. Pomożemy i Tobie! Poznaj poradniki i kursy online od eduNGO >

Prośba o wpłatę darowizny na Twój portal ngo.pl prowadzony przez Stowarzyszenie Klon/Jawor.

Nabór do Konkursu „Dobroczyńca Roku” 2025! [patronat ngo.pl]

Reklama
Cała Polska

W zeszły czwartek, 00:00

2 stycznia 2025, 00:00 - 31 stycznia 2025, 13:00

Bezpłatne

Jeśli znasz firmę, która w wyjątkowy sposób wspiera organizacje pozarządowe lub angażuje się w akcje społeczne, to czas, by ją wyróżnić! Nabór do 28. edycji Konkursu „Dobroczyńca Roku” trwa od 2 do 31 stycznia 2025 r. (do godziny 13.00!). Pokażmy, że dobroć i odpowiedzialność społeczna są w modzie, a pomagać mogą wszyscy, niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa.

Zgłoś firmę do konkursu o tytuł "Dobroczyńca Roku 2025"

Zgłoś firmę do konkursu o tytuł "Dobroczyńca Roku 2025"

Autor/źródło: ARFP
Reklama

O konkursie

Celem konkursu jest wyróżnienie firm, które swoją działalnością pozytywnie wpływają na społeczności lokalne i współpracują z organizacjami pozarządowymi.

Konkurs o tytuł "Dobroczyńca Roku" powstał w okresie początkowych przemian demokratycznych po to, aby promować prospołeczne działania firm. To największy i najdłużej działający tego typu konkurs w Polsce. Niezmiennie, nieprzerwanie od 1997 roku organizator- Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce nagradza firmy zaangażowane społecznie.

Kategorie

Kategorie, w których organizacje pozarządowe mogą zgłaszać firmy: 

1. „Kultura i edukacja"

Projekty zgłaszane w tej kategorii powinny służyć wzmocnieniu i rozwojowi edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych, w tym w szczególności zapewnieniu edukacji wysokiej jakości, wyrównywaniu szans, popularyzowaniu nowych technologii, kompetencji przyszłości i idei uczenia się przez całe życie. W tej kategorii mogą być również zgłaszane działania związane ze wspieraniem instytucji kultury oraz przedsięwzięć kulturalnych i twórców.  Nie dopuszcza się do Konkursu wniosków dotyczących projektów mających charakter sponsoringu.

2. „Lokalne partnerstwa”

Kategoria przeznaczona jest dla wniosków dotyczących działań firmy w partnerskiej współpracy z organizacją pozarządową na rzecz społeczności lokalnej. 

Współpraca może dotyczyć działań będących odpowiedzią na problemy i potrzeby otoczenia w różnych obszarach, np.: zagospodarowanie i rewitalizację przestrzeni publicznej; wspieranie inicjatyw mieszkańców; udostępnianie przestrzeni na działania społeczne. Projekty społeczne powinny dotyczyć współpracy między firmą a organizacją lub organizacjami, na terenie gminy do 50 tys. mieszkańców. Mogą obejmować działania, które mieszczą się również w pozostałych kategoriach. Współpraca między firmą a organizacją pozarządową nie musi być sformalizowanym partnerstwem.

3. „Ochrona środowiska i klimatu”

Zgłaszane w tej kategorii wnioski mogą dotyczyć: promocji postaw proekologicznych i edukacji w tym zakresie, działań związanych z odpowiedzialną konsumpcją, gospodarowaniem odpadami, działań na rzecz czystego powietrza i wyzwań związanych z gospodarką wodną; działań uwzględniających odnawialne źródła energii, ochronę zagrożonych gatunków, ochronę i odtwarzanie lasów. Mogą też dotyczyć działań na rzecz zrównoważonego wykorzystywania zasobów naturalnych, przeciwdziałania zmianom klimatu i ich skutkom.

4. „Otwartość na różnorodność”

Kategoria ta przeznaczona jest dla projektów, w ramach których działania ukierunkowane są na budowę kultury otwartości na wszystkie grupy społeczne oraz wspieranie ich aktywności. Różnorodność może dotyczyć takich aspektów jak: płeć, wiek, przynależność rasowa, narodowa, etniczna i religijna, niepełnosprawność, stan zdrowia, orientacja psychoseksualna czy tożsamość płciowa, a także status materialny. 

5. „Pomoc społeczna i charytatywna”

Zgłaszane w tej kategorii projekty mogą obejmować działania na rzecz wsparcia osób najuboższych, chorych i pokrzywdzonych oraz osób z niepełnosprawnościami. Mogą mieć również na celu zaspokojenie niezbędnych potrzeb i umożliwienie tym osobom życia w godnych warunkach, zwiększenie dostępności do informacji, przestrzeni publicznej; dostępność architektury, transportu i produktów dla osób o szczególnych potrzebach. Mogą dotyczyć między innymi ograniczania ubóstwa, głodu, bezrobocia i zmniejszenia nierówności społecznych, a także przezwyciężania trudnych sytuacji życiowych i losowych oraz ich zapobiegania.

6. „Zdrowy tryb życia”

Zgłaszane w tej kategorii projekty mogą obejmować działania na rzecz promocji sportu i aktywności fizycznej służące w szczególności: poprawie zdrowia, w tym także psychicznego, przeciwdziałaniu chorobom cywilizacyjnym; promocji aktywnego trybu życia, rozwijania aktywności fizycznej, wspierania sportu amatorskiego. Projekty mogą także dotyczyć działań na rzecz profilaktyki zdrowotnej, wsparcia w leczeniu i rehabilitacji, promocji zdrowego trybu życia, poprawy dostępu do opieki zdrowotnej. Nie dopuszcza się do Konkursu wniosków dotyczących projektów mających charakter sponsoringu i finansowania stałego działania klubów sportowych.

7. Pomocuchodźcom i Ukrainie”

Zgłaszane w tej kategorii projekty mogą obejmować działania na rzecz uchodźców i Ukrainy takie jak: wspieranie lokalnych społeczności przyjmujących uchodźców; działania integrujące i adaptacyjne dla osób przybywających z Ukrainy takie jak: pomoc prawna, edukacyjna, psychologiczna; pomoc w organizacji ich pobytu w Polsce; koordynacja pomocy humanitarnej na granicy oraz przesyłanie jej w głąb Ukrainy; punkty kontaktowe, koordynacyjne, informacyjne; zakup wyposażenia na czas pobytu w Polsce typu: odzież, środki czystości, wyposażenie mieszkania; organizacja zbiórek (finansowych i rzeczowych).

8. „Pomoc na rzecz powodzian”

Zgłaszane w tej kategorii projekty mogą obejmować działania na rzecz wsparcia szeroko rozumianych odbiorców pomocy (osób indywidualnych, organizacji i firm) z terenów objętych powodzią, która miała miejsce jesienią 2024 roku. Inicjatywy mogą obejmować działania takie jak np.: pomoc prawna, edukacyjna, psychologiczna; przekazywanie i zakup żywności, sprzętu, odzieży ochronnej, wyposażenia; wspieranie osób, które najbardziej ucierpiały podczas powodzi (seniorów, osób, które straciły pracę lub inne źródła dochodów np. biznes), przygotowywanie posiłków dla potrzebujących, organizacja zbiórek; organizacja wypoczynku dla dzieci, zapewnienie schronienia i noclegu, przekazywanie środków finansowych, oraz wszelkie inne działania, które miały na celu przezwyciężenie trudnej sytuacji mieszkańców terenów dotkniętych powodzią.

9. „Dobra współpraca biznesu i organizacji pozarządowych”

Kategoria ma na celu zebranie wzorcowych przykładów dobrej współpracy biznesu i organizacji pozarządowych. Do przesyłania zgłoszeń są zaproszone organizacje, które zbudowały silne partnerstwa i współpracę pomiędzy organizacją pozarządową a biznesem i chciałyby przedstawić dobre praktyki dotyczące tej współpracy oraz nominować do tytułu „Dobroczyńca Roku” firmę, z którą współpracują. Kluczowe znaczenie w ocenie zgłoszenia ma jakość współpracy i partnerstwo między firmą, a organizacją pozarządową. Kapituła nagrodzi firmę, która w najszerszym zakresie realizuje zasady zawarte w Karcie zasad dobrej współpracy biznesu i organizacji pozarządowych dostępnej pod linkiem: https://dobroczyncaroku.pl./files/DR%20karta%20zasad%20dobrej%20wspolpracy%20220x220%20maj%202022.pdf

Kategoria, w której firmy mogą zgłaszać się samodzielnie: „Wolontariat pracowniczy”

W tej kategorii firmy i ich pracownicy mogą zgłaszać dobre praktyki i programy wolontariatu pracowniczego. Wolontariat pracowniczy może przybierać różne formy organizacji i działań. Może być zorganizowanym programem będącym częścią strategii zaangażowania i odpowiedzialności społecznej firmy, do którego dołączają chętni pracownicy. Może być też systemem wsparcia przez firmę, z użyciem różnych narzędzi, oddolnych inicjatyw pracowników firmy. Może także obejmować wolontariat kompetencji; współpracę z partnerami spoza firmy, na przykład organizacjami pozarządowymi. Organizatorem wolontariatu może być firma, sami pracownicy lub podmiot zewnętrzny, na przykład organizacja pozarządowa.

Organizator, Fundator, Partnerzy i Patroni

Konkurs „Dobroczyńca Roku” organizuje Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, a fundatorem konkursu jest Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności. Nad prawidłowością przebiegu procedur czuwa firma E&Y.

Partnerzy konkursu: Business Centre Club, Forum Darczyńców, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Konfederacja Lewiatan, Pracodawcy RP, UN Global Compact Network Poland

Patroni Medialni konkursu: „Integracja”, marketingprzykawie.pl, niepełnosprawni.pl, ngo.pl, odpowiedzialnybiznes.pl, oesg.pl, „Raport ESG”, RaportCSR.pl, witrynawiejska.pl

Formularz zgłoszeniowy: https://generatorspoleczny.pl/dobroczynca-roku

Więcej informacji o zasadach konkursu i pełna lista kategorii dostępne są na stronie: https://dobroczyncaroku.pl/biezaca-edycja

Portal organizacji pozarządowych ngo.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

Szczegóły wydarzenia

Redakcja portalu www.ngo.pl nie odpowiada za treść zaproszeń.

Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.