Szkolenia i wydarzenia - ngo.pl

Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl. Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).

Zmieniasz władze stowarzyszenia? Zrób to dobrze Skorzystaj z instrukcji edu.ngo.pl >

Prośba o wpłatę darowizny na Twój portal ngo.pl prowadzony przez Stowarzyszenie Klon/Jawor.

Kontrole okresowe obiektów budowlanych, jako obowiązek właścicieli i zarządców nieruchomości

Reklama
Cała Polska

za miesiąc

25 marca 2025, 10:00

Płatne

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego, Centrum Mazowsze zaprasza na szkolenie pt. "Kontrole okresowe obiektów budowlanych, jako obowiązek właścicieli i zarządców nieruchomości" Szkolenie odbędzie się 25 marca 2025 r. w formule online. Udział w zajęciach jest odpłatny.

Reklama

Kontrole okresowe obiektów budowlanych, jako obowiązek właścicieli i zarządców nieruchomości

Szkolenie w formule online.

Termin 25 marca 2025

Czas trwania 10:00 - 14:30

Zapisz się na szkolenie Program i karta zgłoszenia

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 11 marca 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

• Przedmiotem proponowanych zajęć jest zaprezentowanie zasad właściwego utrzymania budynków i elementów zagospodarowania nieruchomości, zarówno tych o funkcji mieszkaniowej, handlowej, usługowej czy też stanowiących siedziby instytucji. Kontrole okresowe obiektów budowlanych to zagadnienie regulowane przez szereg przepisów rozrzuconych po wielu aktach prawnych, dlatego też podczas zajęć prowadzący w kompleksowy sposób omówi je i podpowie jak się po nich poruszać.
• Osoby uczestniczące w szkoleniu poznają regulacje Prawa budowlanego i wydanych do niego aktów wykonawczych, dotyczące m.in.:
- Obowiązkowych okresowych kontroli stanu technicznego.
- Formy i zawartości sporządzanych protokołów.
- Wymogów formalnych w stosunku do osób je przeprowadzających.
- Prowadzenia książki obiektu budowlanego w kontekście zmienionych przepisów związanych z cyfrową książką obiektu budowlanego (obligatoryjnie obowiązującą dla obiektów oddanych do użytkowania po 1 stycznia 2024 roku) zbliżającego się (za niecałe 2 lata) obowiązku przejścia na książkę prowadzoną w formie elektronicznej dla wszystkich obiektów, dla których jest ona wymagana.
• Omówione podczas szkolenia zagadnienia będą przydatne zarówno dla osób zajmujących się zawodowo zarządzaniem nieruchomościami, ale także dla zarządów spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych oraz pracowników rozmaitych instytucji mających w zakresie obowiązków służbowych nadzór nad obiektami budowlanymi lub firmami, jakie nimi zarządzają.

Cele i korzyści

• Każdy z uczestników uzyska lub poszerzy wiedzę w zakresie:
- Przepisów ustawy Prawo budowlane dotyczących utrzymania obiektów budowlanych, w których znajdują się także odwołania do innych aktów prawnych, w tym np. związanych z ochroną przeciwpożarową lub usuwaniem azbestu.
- Harmonogramu i zakresu rzeczowego obowiązkowych kontroli okresowych oraz ich właściwego dokumentowania.
- Wymogów formalnych przy wyborze zarządcy nieruchomości lub zatrudnianych doraźnie osób do przeprowadzenia kontroli okresowej budynku (czy na etapie ofertowania można żądać od nich okazania wymaganych dokumentów formalnych?).
- Zasad prowadzenie książki obiektu budowlanego, zarówno w dopuszczalnej jeszcze wersji papierowej, jak i wersji elektronicznej.
- Odpowiedzialności karnej i innych możliwych konsekwencji wynikających z ewentualnych naruszeń przepisów.
• Podczas szkolenia rozstrzygniemy m.in. kwestie:
- Czy dla harmonogramu kontroli okresowych decydujący jest rok kalendarzowy czy też okres, jaki upłynął od poprzedniej kontroli i w jakim okresie roku należy je przeprowadzać?
- Czy z kontroli okresowej powinien powstać jeden zbiorczy protokół, czy też można je etapować?
- Jak rozumieć parametry wielkościowe obiektów, powyżej których obowiązują kontrole półroczne, jak traktować obiekty złożone z funkcjonalnie wydzielonych części o różnym przeznaczeniu?
- Do kiedy będzie można dalej kontynuować prowadzenie książki obiektu w formie papierowej?
- Jak założyć cyfrową książkę c-KOB i czy warto to zrobić już teraz?
• Uczestnicy poznają odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania i wątpliwości związane z tematem zajęć, w ramach sesji Q&A (pytania i odpowiedzi), przykładowe zagadnienia jak niżej:
- W gospodarstwie rolnym, na skutek zwarcia w instalacji elektrycznej spaliła się stodoła. Firma ubezpieczeniowa odmówiła wypłaty odszkodowania, motywując to brakiem protokołu. Czy miała do tego podstawę?
- W zakładzie stoi wysoki wolnostojący komin, kotwiony za pomocą stalowych lin i kotew gruntowych. Komu należałoby zlecić przeprowadzenie jego okresowej kontroli?
- Czy w roku w którym przeprowadziliśmy kontrolę „5-letnią” powinniśmy przeprowadzić także kontrolę roczną?
- Budynek szkolny składa się z 3 wyraźnie różniących się części, budynku głównego o powierzchni ok. 1500 m2, łącznika 100 m2 i sali gimnastycznej ok. 650 m2. Czy w związku z tym obowiązują nas kontrole „półroczne”?

Program

1. Podstawowe, istotne dla zarządcy nieruchomości pojęcia używane w procesie budowlanym, zestaw warunków stanowiących wymagania podstawowe przy utrzymaniu obiektów budowlanych, znaczenie przepisów techniczno-budowlanych i zakres ich obowiązywania.
2. Dokumentacja techniczno-prawna obiektu budowlanego przejmowanego w zarząd. Co można zrobić, jeśli nic się nie zachowało?
3. Kontrole okresowe obiektów budowlanych wynikające z wymagań Prawa budowlanego. Ich zakresy rzeczowe, wymagania formalne w stosunku do osób dokonujących okresowych kontroli stanu technicznego obiektów, funkcje kontrolne organów nadzoru budowlanego. Ustawowe określenie zawartości protokołu pokontrolnego dla:
• Kontroli „rocznej”.
• Kontroli „5-letniej”.
• Kontroli „półrocznej”.
• Kontroli „doraźnej”.
• Kontroli skierowanej przeciw „czyścicielom kamienic”.
4. Możliwość wykorzystania jako analogii dla większości budynków szczegółowego rozporządzenia wykonawczego dotyczącego budynków mieszkalnych.
5. Kontrole systemu ogrzewania i klimatyzacji, rozbudowane protokoły pokontrolne i ich dołączanie do książki obiektu budowlanego.
6. Ocena stanu technicznego obiektu budowlanego jako całości i jego poszczególnych elementów, określenie stopnia zużycia technicznego budynku:
• Metody uproszczone.
• Metoda szczegółowa – średnioważony wskaźnik zużycia.
7. Ochrona przeciwpożarowa – kompetencje kontrolne Straży Pożarnej wynikające z ustawy o PSP i rozporządzenia o ochronie przeciwpożarowej obiektów budowlanych w powiązaniu z rozporządzeniem o warunkach technicznych dla budynków.
8. Zasady kontroli systemu ogrzewania i systemu klimatyzacji w budynkach wynikające z ustawy o charakterystyce energetycznej budynków z 29 sierpnia 2014 roku, wykaz osób upoważnionych do wykonywania tych kontroli.
9. Książka obiektu budowlanego:
• Podstawa prawna (anachroniczne rozporządzenie MI z 3 lipca 2003 w sprawie książki obiektu budowlanego).
• Zakres obowiązywania i zasady jej prowadzenia.
• Poprawne treści wpisów dokonywanych w książce obiektu.
• Możliwość przejścia od 1 stycznia 2023 na cyfrową książkę obiektu budowlanego – plusy i minusy takiej decyzji o rozpoczęciu prowadzenia c-KOB.
10. Działania mające na celu usunięcie bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia wykazanego w protokole kontroli „doraźnej” (art. 62, ust. 1 pkt 4 PB) – procedury budowlane i zamówieniowe.
11. Odpowiedzialność karna i cywilna właścicieli, zarządców i najemców nieruchomości, casus „Kamienia Pomorskiego”.
12. Dodatkowe zobowiązania zarządcy obiektu budowlanego uznanego za zabytek na mocy przepisów ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
13. Poznanie odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania i wątpliwości związane z tematem zajęć, w ramach sesji Q&A (pytania i odpowiedzi).

Adresaci

Osoby zajmujące się zawodowo zarządzaniem nieruchomościami oraz pracownicy jednostek organizacyjnych, w tym także sektora finansów publicznych, m.in urzędów gmin, starostw powiatowych, urzędów wojewódzkich i instytucji centralnych, do których obowiązków służbowych należy zarządzanie nieruchomościami budowlanymi lub nadzór nad podmiotami zewnętrznymi taki zarząd sprawującymi (m.in. wydziały budownictwa, inwestycji, nieruchomości).

Informacje o prowadzącym

Doświadczenie zawodowe zdobywał w firmie „Beton-Stal”, Biurze Projektów „Elpro” oraz na budowach eksportowych GD Energopol. Były (przez 26 lat) pracownik naukowo-dydaktyczny Politechniki Warszawskiej, obecnie prowadzi w ramach tej uczelni wykłady na studiach podyplomowych, analogiczne wykłady prowadzi też w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, Uczelni Łazarskiego i na Uniwersytecie Warmińsko – Mazurskim w Olsztynie. Przez 18 lat (do 2020 roku) był także pracownikiem Sądu Najwyższego, gdzie zajmował stanowisko głównego specjalisty do spraw zamówień publicznych. Jest także konsultantem technicznym w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto uczestniczy w pracach Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa. Ma tytuł rzeczoznawcy PZITB. Wykładowca, trener prowadzący zajęcia z zakresu różnych zagadnień dotyczących procesu inwestycyjnego w budownictwie, zamówień publicznych. Jest członkiem zarządu Fundacji Edukacji Menedżerskiej Budowlanych, pełni nadzory inwestorskie. Od 1995 do 2004 roku był również arbitrem z listy Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Od 1988 r. posiada uprawnienia budowlane do pełnienia samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie w branży konstrukcyjno-budowlanej, a w 1998 r. uzyskał tytuł rzeczoznawcy budowlanego z listy Wojewody Warszawskiego (obecnie centralny rejestr rzeczoznawców prowadzony jest przez Polską Izbę Inżynierów Budownictwa). Jest autorem lub współautorem ok. 1450 projektów, ekspertyz i opinii technicznych i techniczno-prawnych. Posiada również zaświadczenie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków uprawniające do prowadzenia robót budowlanych przy obiektach zabytkowych. – Ukończył studia na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej i uzyskał dyplom magistra inżyniera budownictwa o specjalności "Technologia i organizacja budownictwa" a w 1982 roku obronił pracę doktorską.

Lokalizacja

Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy

Marta Strzelecka-Saternus

Specjalista ds. usług szkoleniowych
tel. +48 535 175 301
m.strzelecka@frdl-lodz.pl

Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 11 marca 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 19 marca 2025 r.

Szczegóły wydarzenia

Redakcja portalu www.ngo.pl nie odpowiada za treść zaproszeń.

Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.