Szkolenia i wydarzenia - ngo.pl

Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl. Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).

Zysk? Strata? Skorzystaj z poprawnego wzoru uchwały  Zatwierdź sprawozdanie finansowe fundacji >>

Prośba o wpłatę darowizny na Twój portal ngo.pl prowadzony przez Stowarzyszenie Klon/Jawor.
Reklama
Cała Polska

1 września 2025, 00:00

1 września 2025, 00:00 - 31 grudnia 2026, 23:59

Bezpłatne

Towarzystwo Edukacji Otwartej ogłasza nabór liderów i liderek organizacji społecznych działających w obszarze edukacji, szkolnictwa i wychowania do projektu Tutorska Akademia Przywództwa Społecznego. Projekt sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach rządowego programu Fundusz inicjatyw obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030.

Reklama

Cele projektu

Celem projektu jest rozwój kompetencji liderskich uczestników i uczestniczek w oparciu o ich własne zasoby, osobistą wiedzę i doświadczenia. Liderzy staną się dzięki temu procesowi bardziej skuteczni i sprawniej będą mogli wdrażać misję swoich organizacji w życie. Uzyskana zostanie w ten sposób poprawa funkcjonalności organizacji i lepsze wykorzystanie zasobów organizacji.

Przedmiotem projektu jest realizacja procesu wsparcia liderów z organizacji pozarządowych za pomocą programu pt. Tutorska Akademia Przywództwa Społecznego (TAPS). Adresatem wsparcia są liderki i liderzy z organizacji III sektora. Nasz projekt to innowacyjny proces wspierania liderów – zindywidualizowany i elastyczny – wypełniający lukę pomiędzy studiami kierunkowymi, a praktyką zawodową. W wyniku rekrutacji stworzone zostaną 2 grupy liderów. Każda z tych grup zostanie poddana procesowi diagnostycznemu – edukacyjnemu i wdrożeniowemu.

Dla kogo jest projekt?

TAPS kierujemy do organizacji pozarządowych i społecznych, związków wyznaniowych działających w obszarach edukacji, wychowania, resocjalizacji lub opieki społecznej, zwłaszcza wobec dzieci i młodzieży. Z uwagi na to, że jesteśmy ekspertami w dziedzinie pedagogiki dialogu i pracujemy z dziećmi i młodzieżą, znamy się na problematyce edukacji i wychowania będziemy rekrutować organizacje, które prowadzą szkoły, przedszkola, placówki oświatowe, ośrodki wychowawcze, resocjalizacyjne, świetlice środowiskowe, dowolne formy zajęć pozalekcyjnych, udzielają pomocy psychologicznej i pedagogicznej, opiekują się dziećmi i młodzieżą zagrożonymi wykluczeniem społecznym. Takie organizacje chcemy wpierać w pierwszej kolejności i wiemy jak to zrobić.

Nasze działania kierujemy szczególnie do osób które pełnią kierowniczą/liderską funkcję w swoich organizacjach i są zaangażowani w merytoryczne prowadzenie ww. placówek. Będą to m.in dyrektorzy, kierownicy ww. placówek, osoby z organów prowadzących (ngo-sów) ww. placówki, członkowie zarządów, liderzy w organizacjach i osoby aspirujące do tej roli. Jednym słowem osoby decyzyjne (lub przygotowujące się do pełnienia takich ról) i zaangażowane w pracę organizacji pozarządowych, a ponadto gotowe do zmiany – otwarte na nowe działania, otwarte na innowacje i poprawę funkcjonowania swoich organizacji.

Działania

  • Rekrutacja uczestników

Przeprowadzona zostanie ogólnopolska rekrutacja liderów organizacji.

Proces rekrutacyjny opierać się będzie m.in. o analizę lokalnych potrzeb i potencjałów środowiska i otoczenia organizacji/placówki lidera. Łącznie przyjętych zostanie 30 liderów, podzielonych na 2 grupy rozwojowe.

Zorganizowane zostaną dwie konferencje rekrutacyjne On-line przybliżająca ideę projektu. Ich zapis będzie dostępny na kanałach mediów społecznościowych oferenta dla wszystkich zainteresowanych.

  • Udzielanie wsparcia liderom. Etap diagnostyczno-edukacyjny

Każda grupa rozwojowa rozpoczyna udział w projekcie od następującego wsparcia:

– Tutoriale (cześć diagnostyczna) – każdy z uczestników i uczestniczek wybierze z listy Instytutu tutora i rozpocznie z nim pracę indywidualną (w sumie cykl 8 godzinnych tutoriali (8 godzin).

– Szkolenia rekomendowane – następnie przeprowadzone zostaną szkolenia stacjonarne lub online przekazujące uczestnikom kluczowe dla projektu wiedzę i kompetencje. A będą to: „Pedagogika i psychologia w służbie zarządzania placówką edukacyjną, podstawy pedagogiki egzystencjalno-personalistycznej” (16h), „Praca na osobistych zasobach, wyczerpanie, troska i wytchnienie, zarządzanie sobą w czasie, profilaktyka przeciw wypaleniu” (16h) oraz „Szkoła XXI” wieku potrzeby i oczekiwania. Nowe oraz sprawdzone koncepcje, nowatorstwo i innowacje”(16h). Wszystkie szkolenia – łącznie 48 h dla każdej z grup szkoleniowych – wprowadzać będą w tematykę strategicznego planowania działań w powyższych obszarach, co wyposaży uczestników w kompetencje potrzebne do pisania strategii.

– Superwizje grupowe – liderzy wezmą udział w cyklu superwizji grupowych online lub stacjonarnych, by pogłębić diagnozę potrzeb i wspomóc proces tworzenia optymalnej strategii. Superwizje będą pogłębiać wymianę doświadczeń uczestników i wzajemnie inspirować oraz ośmielać do odważnych i ambitnych planów. Na tym etapie przewidziane są 2 superwizje (po jednej dla każdej grupy) grupowe po 3 godziny dydaktyczne każda.

– Zwieńczeniem etapu – i warunkiem przejścia uczestnika do kolejnego etapu – będzie opracowanie strategicznego indywidualnego planu rozwoju organizacji współgrający z rozwojem lidera organizacji.

  • Udzielanie wsparcia liderom. Etap wdrożeniowy

Liderzy wdrożą w swoich środowiskach zaplanowaną i opisaną w strategiach indywidualnych zmianę. Korzystają w tym czasie z następującego wsparcia, co ma wzmóc ich skuteczność we wdrożeniu:

– Tutoriale (część wdrożeniowa) – zrealizowane zostanie pozostałych 6 (godzinnych) tutoriali z każdym uczestnikiem.

Przebiegać będą one zgodnie z dalszymi etapami procesu tutorskiego: czyli dotyczyć będą wykorzystywania zasobów, formułowania i realizacji indywidualnej strategii rozwoju organizacji oraz lidera, wdrożenia działań – wyzwań na rzecz rozwoju organizacji i wspierających jej rozwój.

– Uczestnicy odbędą również cykl szkoleń fakultatywnych („szytych na miarę”). W efekcie pracy wspólnej tutora z liderem zostaną wyznaczone kierunki rozwoju lidera i reprezentowanej przez niego organizacji.

Określone zostaną jego potrzeby szkoleniowe, które uzupełni cykl szkoleń fakultatywnych – dobranych do potrzeb uczestników. Lider zdecyduje, które szkolenie optymalnie rozbuduje jego kompetencje. W procesie tym towarzyszyć i wspierać będzie go tutor. Przykładowe zajęcia fakultatywne oferowane w ramach rozwoju osobistego to: „Tutoring nowy styl i narzędzie zarządzania. Zastosowania i efekty, systemowe rezultaty tutoringu” (8h), „Lider – przywódca czy dowódca? Różne style zarządzania zespołami, przywództwo sytuacyjne” (8h), „Placówka edukacyjno-wychowawcza XXI wieku potrzeby i oczekiwania. Nowe oraz sprawdzone koncepcje, nowatorstwo i innowacje” (8h), Angażowanie i wspieranie zespołu, placówka organizacją uczącą się” (8h), Warsztat wytchnieniowy pt. Racja czy relacja (8h), „Warsztat strategiczny rozwoju organizacji w oparciu o zasady pedagogiki personalnej” (8h). Lub inne.

Przeprowadzonych zostanie 6 dni szkoleniowych dla każdej grupy wdrożeniowej łącznie 12 dni szkoleniowych. Szkolenia odbędą się w formie stacjonarnej lub online.

– Superwizje grupowe – celem superwizji na tym etapie jest zwiększenie możliwości wpływania na otoczenie liderów, a w szczególności: pogłębianie świadomości siebie oraz rozwiązanie własnych trudności emocjonalnych, poszukiwanie rozwiązań w trudnych sytuacjach, uzyskiwanie wsparcia w grupie o podobnym profilu zawodowym. Praca liderów skupiona będzie na tym etapie na skutecznym wdrożeniu celów z ich strategii. Na tym etapie przewidziane są 2 superwizje grupowe po 3h każda online lub stacjonarnie.

– Spotkania z inspiratorami – w programie przewidziane są 3 spotkania na każdą grupę (razem 6 spotkań) z innowatorami, działaczami oświatowymi i wychowawczymi i influencerami. Formuła spotkań zostanie wybrana w oparciu o potrzeby uczestników (będą to np. world cafee, open space, debata oksfordzka).

Spotkanie ma na celu wskazać nowe rozwiązania w realizacji obranych w strategii celów, wzmocnić, zainspirować. Powyższe wsparcie otrzymują wszyscy uczestnicy z 2 grup rozwojowych.

Szczegóły wydarzenia

  • Rodzaj wydarzenia:
    Bezpłatne
  • Termin rejestracji:
    31 lipca 2025, 23:59
  • Początek wydarzenia:
    1 września 2025, 00:00
  • Zakończenie wydarzenia:
    31 grudnia 2026, 23:59
  • Organizator:
    Towarzystwo Edukacji Otwartej
  • E-mail:
    Pokaż

Redakcja portalu www.ngo.pl nie odpowiada za treść zaproszeń.

Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.