Szkolenia i wydarzenia - ngo.pl

Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl. Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).

Jak przygotować dobry wniosek o dotację?  Mamy dla Ciebie kurs i dwie publikacje. Sprawdź >

Prośba o wpłatę darowizny na Twój portal ngo.pl prowadzony przez Stowarzyszenie Klon/Jawor.

CASE Studies: Fakt czy Fikcja? Myślenie krytyczne i odpornosć cyfrowa u dzieci i młodzieży

Reklama
Cała Polska

za miesiąc

14 stycznia 2026, 12:00

Bezpłatne

Serdecznie zapraszamy na siódme seminarium z cyklu CASE Studies, które odbędzie się 14 stycznia 2026 w południe i będzie poświęcone kompetencjom cyfrowym dzieci i młodzieży, w szczególności krytycznemu myśleniu oraz odporności cyfrowej w obliczu wyzwań współczesnego Internetu.

Reklama

Punktem wyjścia do dyskusji będą raport z konsultacji z młodzieżą i dorosłymi oraz podręcznik z ćwiczeniami dla nauczycieli i edukatorów „Fakt czy Fikcja”, opracowane w ramach międzynarodowego projektu współfinansowanego przez program Erasmus+. Publikacje te podejmują problem funkcjonowania młodych ludzi w świecie cyfrowym, ukazując zarówno umiejętności rozpoznawaniu wiarygodnych treści, jak i znaczenie odpowiedzialności, relacji społecznych oraz sieci wsparcia. Raport prezentuje wyniki badań prowadzonych z dziećmi i młodzieżą, oraz rodzicami i nauczycielami z Polski, Litwy i Łotwy, dotyczących doświadczeń cyfrowych, postrzeganych ryzyk, strategii reagowania, kompetencji krytycznego myślenia oraz potrzeb młodzieży, a także porusza ważne kwestie metodologiczne związane z prowadzeniem badań w podejściu zorientowanym na dzieci. Podręcznik natomiast oferuje zestaw scenariuszy warsztatowych i ćwiczeń wspierających rozwój krytycznego myślenia, odporności cyfrowej, rozumienia wartości demokratycznych, praw człowieka i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu społecznym.

Podczas spotkania porozmawiamy m.in. o:

  • Kompetencjach cyfrowych wśród dzieci i młodzieży, w tym krytycznym myśleniu i odporności cyfrowej w obliczu wyzwań współczesnego internetu;
  • Wynikach badań prowadzonych z dziećmi, rodzicami i nauczycielami z Polski, Litwy i Łotwy, dotyczących doświadczeń cyfrowych, oceny i strategii wobec cyfrowych ryzyk, umiejętności krytycznego myślenia i sieci wsparcia;
  • Metodologii badań prowadzonych z dziećmi i młodzieżą;
  • Rekomendacjach dla nauczycieli, rodziców, platform, i decydentów politycznych
  • Formach i skuteczności promowania materiałów edukacyjnych do rozwijania krytycznego myślenia i odporności cyfrowej.

W seminarium wezmą udział autorki raportu i podręcznika: dr Martyna Gliniecka oraz Zuzanna Stańska (CASE) oraz zaproszeni goście, moderatorem dyskusji będzie dr Jan Bazyli Klakla. 

Seminarium będzie okazją do refleksji nad tym, jak środowisko edukacyjne oraz rodzice mogą odpowiadać na wyzwania związane z dynamicznie zmieniającym się krajobrazem cyfrowym oraz jak budować bardziej świadome, odporne i odpowiedzialne wspólnoty młodych użytkowników Internetu.

Seminarium będzie nagrywane, a nagranie zostanie opublikowane na kanale YouTube CASE.

Szczegóły wydarzenia

Redakcja portalu www.ngo.pl nie odpowiada za treść zaproszeń.

Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.